• Ryszard Sypniewski

Jak wzmocnić odporność w okresie pandemii.

Zaktualizowano: maj 18

Budowanie odporności to jeden z najgorętszych tematów czasów pandemii. Co robić? Na co zwracać uwagę?


odporność Włocławek dietetyk


W mediach można usłyszeć o maseczkach, trzymaniu dystansu oraz izolacji społecznej.

Jednak w naszej opinii i tak wcześniej, czy później spotkamy się wirusem. Jest to nieuniknione. Jeżeli chcemy przejść go łagodnie, najważniejsze to wzmocnić naturalne systemy obronne organizmu.

Dbanie o odporność to najlepszy sposób na walkę z wirusami.

Nasz układ odpornościowy codziennie spotyka na swej drodze tysiące wirusów i innych patogenów. Do tego właśnie jest stworzony, by bronić nas i naprawiać nasz organizm. Od początków dziejów człowieka ewulował razem z nami i dzięki niemu jeszcze dzisiaj wciąż chodzimy po ziemi.

Obecnie znów stajemy przed kolejnym wrogiem. Ochronić może nas nasz system immunologiczny. Nauczy się jak walczyć z nowym wyzwaniem i kolejny raz już nie pozwoli na atak. Robi to codziennie od tysięcy lat i idzie mu dotąd bardzo dobrze.


Chyba że będziemy mu przeszkadzać codziennie.


Zła dieta, pełna prozapalnych substancji, nie przespane noce, nadmiar stresu, pracy, używki. Wszystko to angażuje niepotrzebnie twój układ odpornościowy. Jeżeli taka sytuacja zdarza się codziennie, to siły naszego organizmu muszą być podzielone na wiele różnych małych zadań. W sytuacji, kiedy do naszego organizmu dostanie się silny przeciwnik (jak wirus grypy, czy SARS-CoV-2), nasz organizm może nie być w stanie skutecznie zareagować.

Co zatem robić?


✅ Zadbaj o zrównoważoną dietę, najlepiej bogatą w przeciwzapalne składniki, np. śródziemnomorska

✅ Unikaj stresu. Wiele badań wyraźnie wskazuję na korelacje poziomu stresu z siłą układu odpornościowego.

✅ Wysypiaj się. Już jedna nieprzespana noc może odbić się na kondycji naszego układu immunologicznego.

✅ Wychodź na słońce i świeże powietrze. Słońce to energia, dobrze natleniony organizm sprawniej pracuje. Oczywiście nie chodzi mi o spacer w masce, udaj ie się do lasu, nad jezioro. Korzyści będzie dużo więcej, m.in. uwolnienie stresu.

✅ O ile to możliwe, uprawiaj jakiś sport. To odskocznia od życia codziennego oraz wzmacnianie układu odpornościowego. Nie ma nic gorszego od siedzenia na kanapie i oglądania stresujących wiadomości w TV.

✅ Przyjmuj wit D3. Potężna metananaliza wykazała, że wysoki poziom witaminy D3 koreluje z niższą śmiertelnością na wszystkie choroby świata. Tak, na wszystkie. Kolejne badanie z tego roku wykazało, że osoby z wysokim poziome wit. D3 mają mniejsze ryzyko na zarażenie się wirusem SARS-CoV-2, a jak już do tego dojdzie dużo łagodniej go przechodzą. Biorąc pod uwagę, że 90% Polaków ma niedobór tej witaminy, wydawało by się logiczne zalecać ją przyjmować. Jednak w praktyce wygląda to inaczej.

Najlepiej pójść sobie zbadać poziom metabolitu 25 - OH z krwi i dobrać odpowiednią dawkę.

Osoby z wysokim poziome wit. D3 mają mniejsze ryzyko na zarażenie się wirusem SARS-CoV-2, a jak już do tego dojdzie dużo łagodniej go przechodzą.

✅ Przyjmuj cynk. Wysoki poziom tego minerału w komórce hamuje replikacje wirusów grypy oraz koronawirusów. Na to również jest wielkie badanie. 15mg z cytrynianu, pikolinianu czy chelatu będzie dobrym rozwiązaniem. Najlepiej wraz z kwercetyną, która zwiększa zasoby cynku w komórce.

✅ Stosuj suplementacje kwasami Omega 3. Są przeciwzapalne, wydłużaj życie, chronią nasze komórki przed niszczeniem, wzmacniają układ odpornościowy oraz mają wiele, wiele innych właściwości. Pamiętaj jednak, że liczy się dawka (minimum 1 g dziennie) oraz pochodzenie surowca (unikaj pochodzących z oleju rybiego, czyli nie wiadomo jakiego. Wybieraj makrela, sardynki, sardele, kryl, rekina).

✅ Wit C. Jest oczywiście wiele badań negujących działanie wit c, jednak doświadczenie pokazuje coś innego. Codzienna suplementacja z pewnością przyniesie wiele korzyści dla naszego organizmu.


Natura dała nam mnóstwo substancji wspomagających nasz układ odpornościowy, że nie sposób ich tu wymienić. Należy pamiętać, że do zdrowia prowadzi wiele dróg, jednak styl życia ma chyba największy wpływ. Dlatego pierwsze punkty z listy powinny być dla Was najważniejsze.


Życzymy dużo zdrówka oraz jak najmniej zmartwień w tych trudnych czasach.



27 wyświetlenia0 komentarz

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie